Phu Quoc het Noorden - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Bart Yvonne - WaarBenJij.nu Phu Quoc het Noorden - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Bart Yvonne - WaarBenJij.nu

Phu Quoc het Noorden

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

22 Januari 2017 | Vietnam, Ðảo Phú Quốc

Stuck in the middle with you is natuurlijk van Garry Rafferty's Stealers Wheel maar het had wat ons betreft ook van Mud kunnen zijn. De rit naar het noorden was niet kiezen voor de eenvoudigste weg. Hoewel de linksgelegen stranden daar grotendeels ongerept zijn had ik al mijn aandacht nodig om de scooter over de rode kleienweg te sturen, die door grote gaten gevuld met water slechts over een zigzaggend paadje berijdbaar was. Dat we halverwege behulpzaam een vastzittend Vietnamees vrachtwagentje los moesten trekken had een waarschuwing moeten zijn die we achteloos in de warme wind sloegen. Het kustpad voerde langs een enorm resort in aanbouw waarna de weg vrij plotseling veranderde in een rode klei blubberbaan waarin de 3 slippers en tenslotte de moed verloren. Het voorwiel bleek door de aangekoekte klei onder het spatbord muurvast te zitten en weigerde nog te draaien, we zakten tot ons enkels weg en de scooter was te zwaar om uit de zuigende klei te tillen. Met de grootste moeite maakten we rechtsomkeerd en konden we iets verder aan de zee met een stok de zeer hardnekkige klei tussen het vastgelopen voorwiel en het spatbord verwijderen en ons zelf weer enigszins van alle rode blubber ontdoen. Schoon maar blootvoets vervolgden we via een afslag de weg naar Ganh Dau, waar we de Nguyen Trung Truc tempel en twee paar nieuwe slippers scoorden. Echter de noordelijk weg/pad door de jungle vinden bleek een nieuwe lastige puzzle. De lokalen stuurden ons in hun beste Vietnamees van hort naar her en terug naar hort. Slechts door volharding vonden we het prachtige ruim 25 km lange weggetje door het heuvelachtige oerwoud van Phu Quoc. Hoewel de vlinders ons om de oren fladderen was er geen vogel te bekennen. Wel een groot nog onaangetast natuurgebied, maar voor hoelang? De resorts rukken steeds verder op. Aan het eind van de weg passeerden we een van de vele peperplantages waar Phu Quoc om bekend staat en bezochten we een peperfarm, voor vermakelijke rondleiding, voortreffelijk eigen gebrouwen bier en seafood springrols.
De rekening was gelukkig niet gepeperd en terug in hotel konden we wel lachen om ons keiavontuur. Clowns to the left, jokers to the right...

Morgenvroeg verlaten we Phu Quoc wat binnen een paar jaar het Benidorm van Vietnam zal zijn. Met taxi, veerboot en busje op weg naar Chau Doc aan de grens met Cambodja op zoek naar nieuwe mooie verhalen.

Ps
Wifi matig, foto's uploaden lukt niet

• 22 Januari 2017 - 12:58

• 22 Januari 2017 - 12:59

Poging2

• 22 Januari 2017 - 13:01

Dorine:

Nou zeg, dat ding snapt geen emoticons, schiet lekker op zo. Dan maar zonder:hahahaha, heerlijk blubverhaal

• 22 Januari 2017 - 18:18

Stella:

Gelukkig hebben jullie je hoofd koel gehouden en dit klei-avontuur (met wederom mooie beelden van de omgeving op het netvlies) overleefd. :D
    Jullie maken wat mee op deze manier.

Jammer van de vele in aanbouw zijnde resorts.
    Gaat zeker vaak ten koste van de prachtige natuur.
    Wel begrijpelijk, toerisme levert geld op.
    De wegen zullen er waarschijnlijk wel van opknappen ;P (maar dan wel hopen dat het daar ook niet nodig zal zijn om met mondkapje rond te moeten toeren).

Kleine opmerking: met dit soort mooie verslagen worden er wel veel toeristen die kant op gelokt. :P

PS Yvonne, laat je dat hondje wel daar? ;)

Groetjes en we gaan de nieuwe mooie verhalen weer lezen :)

• 24 Januari 2017 - 07:55

Sandra Van Den Berg: